Zastanawiałem się o ile większe spalanie może mieć samochód ciągnący za sobą przyczepę towarową. Niestety takiej informacji nigdzie na Internecie nie znalazłem, a także żadnej instrukcji związanej z samochodem. Jako że miałem teraz okazję przetestować
spalanie auta wraz z przyczepą na dłuższej trasie bo z Koszalina do Krakowa i z powrotem przedstawię ile wzrosło spalanie. Trasa odbywała się głównie drogami szybkiego ruchu oraz częściowo autostradą A1.
Trasę pokonałem samochodem Peugeot 308 z silnikiem Diesla. Za pierwszym razem jechałem pustym samochodem bez przyczepy i stosunkowo mocno mi się spieszyło spalanie wyniosło około 5,5 l na 100 km. W drodze powrotnej jechałem zdecydowanie spokojniej średnie spalanie na trasie od Krakowa do Koszalina wyniosło 4,8 litra na 100 km.
Kilka dni później zaczepiłem przyczepę towarową załadowałem do niej towaru około 350 kg. Przyczepa była z plandeką i wystawała dosyć mocno ponad obrys samochodu Peugeot 308.
Spalanie samochodu z przyczepą towarową
Trasa z Koszalina do Krakowa średnie spalanie 8,2 l na 100 km. Droga powrotna z pustą przyczepą średnie spalanie 7,7 l na 100 km.
Czas przejazdu trasy też był zdecydowanie dłuższy ponieważ z przyczepą zgodnie z przepisami można było jechać maksymalnie 80 km na godzinę i na dobrą sprawę większą część drogi jechałem z prędkością ok 70km/h gdyż nie dało się jechać więcej ze względu na masakrycznie duży opór powietrza. Dodatkowo – na pewno zdecydowanie lepiej jechało się z pełną przyczepą niż z pustą ze względu na to, że przy drodze powrotnej pustą przyczepą bardzo rzucało na prawo i lewo. Wystarczył lekki podmuch wiatru z jednej lub drugiej strony.
Można przyjąć, że spalanie samochodu z przyczepą towarową jest o około 50% większe niż samochodu bez przyczepy. Co prawda nie mogę przyjąć, że spalanie samochodu z przyczepą towarową i jest dokładnie o tyle większe bo był to jednorazowy test przy okazji wykonywanej pracy. Jednakże po rozmowie z właścicielem wypożyczalni przyczep i autolawet dowiedziałem się, że w wielu przypadkach właśnie przyjmuje się spalanie zwiększone o plus minus 50% w przypadku samochodu z dołączoną przyczepą towarową z plandeką która stanowi duży opór powietrza przy jeździe.
Przyczepa, której dotyczyło powyższy test to jednoosiowa przyczepa towarowa o wymiarach 3,5m (dł) x 1,76m wysokość z plandeką.
W sumie problem ile pali samochód z przyczepą trzeba by było rozbić na poszczególne marki i modele, a także na dodatkowe pozycje jak kształt i załadunek przyczepy, ale myślę,że niezależnie od tego, czy jest to Volkswagen Passat, Polo, czy Mercedes beczka to ogólny pogląd zapodałem. Myślę, że powyższe wyliczenia będą zbliżone do wszystkich samochodów podobnej klasy czyli Skoda SuperB, czy np. Audi A6. Pojazdów typu Tico nie uwzględniałbym.